Transport lotniczy rozwija się dynamicznie. Coraz więcej żywności transportowane jest drogą lotniczą, ponieważ większość świeżych produktów spożywczych wymaga szybkiego transportu. Drogą napowietrzną jest szybko i bezpiecznie. Firma OCS od wielu lat realizuje transport lotniczy do Japonii, USA, Kanady i wielu innych Państw. Rosnąca popularność na rynku międzynarodowym produktów świeżych w przypadku naszej działalności oznacza większy wolumen towarów w transporcie lotniczym.

Niestety wraz ze wzrastającym popytem na rynku międzynarodowym Polskiej żywności wzrastają również straty wynikające z niewłaściwego transportu. Transport żywności wymaga specjalnych środków transportu i opakowań, dzięki którym będzie możliwe utrzymanie odpowiedniej temperatury. Produkty te muszą być transportowane drogą napowietrzną w odpowiedniej temperaturze, a co za tym idzie należy zapewnić w takim transporcie odpowiednie i sprawdzone opakowania. Mleczne produkty takie jak jogurt, kefir, śmietana i ser potrzebują temperatury między 2°C do 8°C a czas ich transportu powinien wynosić do 48 h. Jak widać, nie jest łatwo sprostać powyższym wymaganiom. Orientacyjna wartość strat występujących w transporcie według europejskich danych szacowana jest na co najmniej 1,0% do 1,5% wartości produkcji. Czynniki, które wpływają na wielkość szkód to niewłaściwe opakowania do żywności, niewłaściwy poziom temperatury oraz narażenie ładunku na niekorzystny wpływ czynników atmosferycznych nie tylko podczas transportu, ale również w trakcie przechowywania.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 sierpnia 2004 roku dokładnie reguluje warunki transportu produktów mlecznych. Są to produkty, które muszą być przechowywane i transportowane w warunkach zimnego łańcucha dostaw. Nie można ich przechowywać w temperaturze pokojowej. Ady dostarczyć ser i przetwory mleczne do Japonii należy wykazać się odpowiednią logistyką. Tylko firmy z odpowiednim bagażem doświadczenia są w stanie sprostać powyższym wymaganiom. Temperatura podstawowa do przechowywania i transportu mleka pasteryzowanego, twarogów, śmietany, masła i margaryny wynosi od +4°C do +6°C. Sera żółtego i jogurtów od +8°C do +10°C. Sera wędzonego od +10°C do +14°C Powyższe temperatury muszą być zachowane w całym łańcuchu dostaw, aby można by było stwierdzić, że dany produkt jest świeży.

Przerwanie zimnego łańcucha dostaw jest przyczyną zjawiska, w którym pomimo zachowania terminu przydatności do spożycia artykułów spożywczych następuje ich zepsucie. W trakcie transportu np. sera do Japonii muszą być zachowane odpowiednie warunki, ponieważ każde odstępstwa od wymagań powodują, że gdy trafią one na sklepowe półki, ich trwałość i przydatność do spożycia będzie bardzo krótka lub po prostu produkt już nie będzie nadawał się do spożycie lub dalszego przetwórstwa

Zimny łańcuch dostaw

 

Pierwsze problemy, jakie się pojawiają podczas realizacji zimnego łańcucha dostaw mleka, serów i przetworów są bardzo często spowodowane niefrasobliwością przewoźnika. Takim przykładem może być załadunek przetworów mlecznych na samochód, który nie został przygotowany do takiego transportu. Aby zachować odpowiednią temperaturę, przestrzeń załadunkowa musi być odpowiednio schłodzona, zanim nastąpi załadunek. Jest to szczególnie ważne w okresie letnim, gdzie nawet nocą temperatura jest powyżej stanu krytycznego. Tak samo opakowania, do których jest pakowana żywność i przetwory mleczne muszą być wewnątrz schłodzone. Już przed zapakowaniem żywności musi być w opakowaniach odpowiednia temperatura, ponieważ produkty mleczne w tym sery są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany temperatury. Łańcuch chłodniczy to całokształt działań, związanych z utrzymaniem prawidłowej temperatury produktów od chwili wytworzenia, aż do momentu jego spożycia. Zachowanie odpowiedniej temperatury na poszczególnych ogniwach zimnego łańcucha ma zapewnić bezpieczeństwo bakteriobójcze surowca i wyrobów gotowych. Zapobiec zmianom smaku, zapachu oraz ich konsystencji.

Transport lotniczy żywności

 

W transporcie lotniczym żywności używane są dwa serwisy temperaturowe:

– serwis aktywny

– serwis pasywny

Serwis aktywny charakteryzuje się używaniem do transportu żywności kontenerów, które posiadają własny agregat chłodniczy utrzymujący odpowiednią temperaturę. Taki transport jest stosunkowo drogi, nie każdą firmę stać na takie rozwiązania. Kontenery izotermiczne różnią się rodzajem chłodziwa, źródłem zasilania oraz zakresem temperatur, w których może być transportowana żywność.

Serwis pasywny jest stosunkowo tańszy, ale zwiększa możliwość powstawania strat, jakie można odnotować przy zbyt dużym natężeniu ruchu na lotnisku. Zbyt długie przechowywania opakowań z żywnością w nieodpowiednich warunkach (w hali przeładunkowej) może doprowadzić do katastrofy. Firma zajmująca się transportem lotniczym żywności musi wziąć to pod uwagę. Opakowania, w których są transportowane sery oraz inne przetwory muszą posiadać odpowiednie chłodziwo takie jak żele chłodzące lub suchy lód, który jest potrzebny do utrzymania odpowiedniej temperatury. Firma transportowa posiadająca doświadczenie potrafi pokonać i te trudności.